גל ברניה
HR Growth Partner
זמן קריאה: 5 דקות
מיומנה של מגייסת – ראיון טלפוני
אני אוהבת לאתגר את עצמי בכל פעם מחדש וכך, גם הפעם, החלטתי ללכת בפגישה השבועית על נושא שלכאורה אין מה לחדש לגביו והנה בכל זאת הוא כאן, הראיון הטלפוני – מזווית טיפה אחרת.
לא בכדי ראיונות טלפוניים הם ה”ברד אנד באטר” של עולמות הגיוס וכל מגייסת תעיד שלצד כל הכלים הדיגיטליים החשובים, ראיון טלפוני הוא לנצח כלי מהותי בתהליך הגיוס. חיפשתי נקודת מבט שונה לגביו ולכן הפעם בחרתי להתבסס על פרק מפודקאסט שנקרא “The curious recruiter” של מגייסת גלובלית בשם אנאיס.
אנאיס מדברת על מגוון נושאים בתחום הגיוס וחשבתי שיהיה מעניין לעשות השוואה בין האופן בו ראיונות פרונטליים נעשים בחו”ל, לבין האופן בו הם נעשים בארץ.
הדבר הראשון ואולי הכי מהותי בתהליך הגיוס הוא זמן השיחה.
ראיון טלפוני בישראל נע לרוב בין 15 ל-20 דק במקסימום.
בחו”ל, לעומת זאת, נעשית הבחנה בין מועמד ג’וניור לבין מועמד בכיר.
מבחינת אנאיס אם היא תדבר עם מועמד ג’וניור היא תקדיש לראיון כ-30 דקות.
ולעומת זאת, אם היא תדבר עם מועמד בכיר יותר היא תקדיש בין 45 דק לשעה!
בראיה שלי, ההבדל הזה נובע מהפער הטבעי בזמן ובמשאבים של מגייסים בארץ.
ראיון באורך כזה פחות נפוץ כאן, כאשר פשוט אין את הזמן והמשאבים להקדיש לכל מועמד וברקע ישנם עוד המון מועמדים לראיין על הפרק וזה , כמובן, הגיוני.
מה אימצתי ויישמתי?
כאשר אין ראיון HR בתהליך, אני אנסה להקדיש כחצי שעה למועמד על מנת לקבל פרספקטיבה נוספת, אישיותית יותר מעבר לצ’ק ליסט המקצועי.
בשורה התחתונה, אני מסכימה ש 45 דק או שעה לשיחת טלפון לא יעברו חלק פה אצל מועמדים, ובינינו, גם לא אצל המגייסות.
אנאיס מדברת על האופן בו היא לומדת על היכולות המקצועיות של המועמד.
במקרה שלה, היא לא תשאל שאלות ספציפיות על הסקילז אלא תעדיף שאלות פתוחות בסגנון ״ספר לי על עצמך״. כמובן שבשיחות ארוכות זה אפשרי, אבל כאן בארץ, מנסיוני ומניסיון של קולגות, יותר נוח לכוון את המועמד בעזרת שאלות ספציפיות כדי להבין לגבי הכישורים שלו ולא לבזבז את הזמן של שני הצדדים.
מה עדיף: לעדכן במייל או בשיחה טלפונית?
לדעתה של אנאיס, תמיד עדיף להגיד למועמד כבר במעמד השיחה, בכדי לשפר את חוויתו ולהפוך אותה מדויקת ויעילה יותר.
מה חושב צוות המגייסות שלנו?
התשובות השתנו פר סיטואציה, ישנם מקרים בהם עדיף להגיד למועמד באופן ישיר שהמשרה לא מתאימה במידה ויש איזשהו פרמטר קריטי הכרחי למשרה וידוע כי המועמד לא עומד בו.
במקרים אחרים, זה לא מאוד ברור מתוך השיחה ויש צורך להתייעץ עם עוד גורם לפני שמעדכנים על שלילה.
אני חייבת להסכים שזה תלוי סיטואציה ויש מקרים בהם לא נרצה לשלול את המועמד טלפונית מכל מיני סיבות.